Karlshamn Waldorfskola ligger i Blekinge i Sør-Sverige.

Informasjon om skolen: http://www.daggkapan.com/

Skolen er det første av flere handverkprosjekt som skal gjennomføres. Bilder legges ut fortløpende.

 

 


Dag 1. -  5 september

Første dagen laget vi utesmia. Enkle stokker med en presenning. Ingen bråk fra bygningsmyndighetene, ingen ventilasjonskrav, ingen store kostnader. Thomas som er sløydlærer på skolen og som skal stå ansvarlig vider når prosjektuka er ferdig, deltok sammen med elevene på å bygge. 3 klasse var ivrig og sammen fikk vi løst oppgaven.

Etter maten begynte smiingen

Hele gruppen var fornøyd. En riktig flink klasse. Hilsen Kjell Helge


Dag 2. -  6 september

Like vakker dag som i går og like flinke elever. Det er en stor glede å se arbeidslysten til eleven og den sympati som elevene har. Jeg opplever at de sitter og klapper og tar på meg når jeg setter meg ned. Handverk er det beste fag for samtale i en skole. Elevene forteller en masse når de arbeider og det blir ofte dype samtaler om livets store begivenheter. Alt fra katten som har fått unger og til Gud... om det ikke er det samme da...

Her er dagens gruppe med skoleelever. Intens stolte av sitt livverk...

Det er også blitt tid til å spille litt i pausene. Hver gang jeg tar gitaren kommer en elev bort til meg og spør om jeg ikke kan spille mer nyckelharpe... Elevene synger og jeg spiller til. Det finns utrolig mange versjoner av Bæ bæ lille lam...

I går var jeg forresten hos Thomas som skal stå for smia. Han er en fantastisk kunstner, alle de skulpturene som jeg møtte hjemme hos ham er verdig et eget lokale. Han er et stort aktivum for skolen! En ekte kunstner.

På bildet en ørliten smakebit av en fantastisk produksjon!

 

 

 

 

 

Etter maten var det førskolen sin tur. De laget seg en krok sammen. Den skal henge på veggen på førskolen. 3 små stolte smeder:

 

 

 

 

Om ettermiddagen kom lærerkollegiet en tur og de fikk prøve smikunsten. Også tinn smia var framme. Besmykket rundt halsen og med masse kroker i hendene møtte de til foredrag om handverket betydning i Steinerskolen. Det var nesten ikke nødvendig å si noe da de knapt hadde tid til å bli med på forelesningen. Etter å ha truet de til å stoppe fikk man stablet dem på noen stoler og fikk inn noen velvalgt ord om utviklingen av sympati og antipatikrefter og hvordan de balanseres gjennom handverk og praktiske erfaringer i verden. Ifølge Rudolf Steiner er sympatien varme og viljeskrefter som hvis det blir for mye av dem gjør at vi mister oss selv og går opp i objektet. Dyrenes bevissthet er eksempel på det. Motsatt vil for mye antipati som er begreps og tankekrefter, kuldepolen,  føre til at vi blir isolert fra verden og ikke klarer å hengi oss til det vakre og skjønne. Vi blir til is. Balansen finner man i vår tid med å sette handverk og kunst opp mot den abstrakte og teoretiske verden som det lett blir for mye av.

En fin samtalestund avsluttet en fin dag. .Hilsen Kjell Helge

 

 

 

 

 

Tid til folkedans var det også.


Dag 3. -  7 september

Samme flotte været og nye flotte klasser med barn. I dag var 4-5 klasse og 2 klassen i ilden. En kraftfull samling med barn som nesten tar pusten fra en. Det går unna; - 2 mann skal holde i gang 8 barn om gangen som ikke har mye tålmodighet til å vente når det er viktige saker på gang. Og det er det hele tiden. Barna får et eieforhold til sitt arbeide med en gang de har begynt å legge hånd på det og planlegger hvem som skal få kroken og hvor den skal henge. Sympatikrefter i sving, de forbinder seg straks med sitt arbeid og blir oppslukt av det. Vi prøver å skape rytme slik at det ikke blir kollisjoner på  veien. 4 på essa og 4 på ambolten. Så skifter det. At det går er jo fantastisk.

I dag hadde vi Karlshamnpressen på besøk og de laget et intervju med meg og barna. Blir spennende å se hva de koker i hop!! Elevene lager også skoleavis på prosjektet. 4 journalister stilte det samme spørsmål: är det kul at vara smed? 4 ja til svar. Foreldremøte med smiding i morgen og månedsfest og avslutning på fredag.

Hilsen Kjell Helge


Dag 4. -  8 september

Hvilken dag. først 4-5 klasse og deretter 1 klasse. Man mister pusten! Dette begynner å ligne et stunt.. Alt gikk bra. Varmen begynner å bli litt plagsom 26 grader ute, stekende sol og glohet vind fra essa blandet med gnistregnet fra trekull som vi har måttet kjøpe inn. Hadde beregnet litt for lite steinkull.  På kvelden var det møte med alle foreldrene og alle ville lage kroker og støpe tinn.. 2 nye timer i varmen og deretter rett inn å holde en times foredrag om handverkets betydning. En bokstavlig talt Brennaktuell sak. Man må smi mens jernet er varmt. Tema var nyere hjerneforskning og steinerskolepedagogikk. Om kausalminnet, rytmisk minne og berøringsminnet. Cortex, limbisk og hjernestammens ulike læringsmetoder. Dette er et uhyre spennende tema. vår metodikk og ny hjerneforskning snakker samme språk! Videre litteratur for interesserte: Aud Bruknapp: "ut av rundkjøringen - en liten bruksanvisning for hjernen"

I dag sto det om oss i avisen. Et bilde av artikkelen finner dere under.

Kvelden ble avsluttet med nyckelharpe konsert i hagen. Camilla hadde invitert to venner som spiller nyckelharpe til å spille sammen med meg. Pål var med på gitar og vi laget en uforglemmelig stund ute i kveldsmørket under stjernene og 20 grader. Trollsk!    Hilsen Kjell Helge

 

 

 

 

 

 

 

Dagens krokkandidater. 1: foreldrene 2: fjerde femteklasse 3: 1 klasse.

Dagens avisartikkel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dag 5. -  9 september - Avslutning

En avslutning av klasse i dag. Åpen markedsdag på skolen og framføring av skuespill om smeden Ilmarinen fra Kalevala eposet. Fullt hus på hele skolen og en masse salgsboder. Smia glødet hele tida og en masse folk kom og ville prøve å smi. 75 kr for hver krok tok vi, og inntekten gikk til å starte en steinerskole i Afrika. Camilla Persson og en medstudent fra lærerhøyskolen drar ned og bidrar med oppstarten i oktober. Ca 6000 kroner tar de med seg fra dagens marked! Helt fantastisk! Foruten smia og tinnverkstedet var smeden i gang med nyckelharpa si, og sammen med noen foreldre på skolen spilte vi opp til dans. Barna og voksne fikk svinge seg i langdans og polska.

I dag fikk vi også 1. side oppslag i avisa, sammen med en helside inne i avisa! Hvilken reklame! Akkurat det trengte skolen nå. Les artikkelen under. 

Det var en takknemlig smed som takket for seg i dag. En fantastisk respons fra både lærere og foreldre ved skolen gjorde prosjekt uka til et eneste stort gledesprosjekt! Gode tilbakemeldinger om at kollegiet snakket bedre sammen, foreldre som var takknemlig og barn som hadde hatt den store handverkopplevelsen, gjør at jeg vil huske Karlshamn waldorfskole som et stort solprosjekt. Håper de andre skolene vil motta meg på samme varme måten. Et viktig bidrag til den vellykkede uka er at prosjektet var forberedt og at det stod lærere klar til å møte meg og gjennomføre uka. Forberedte elever med hjertet fullt av fortellerstoff om smeder og handverk. Sist og ikke minst en varm takk til Thomas Olsson som var medansvarlig for prosjektet. Uten han var det ikke lett. Takk til Anette Boman for godt forarbeid og planlegging. Et helt kollegium var forberedt og sto klar til å følge opp alle initiativ som ble presentert. Og takk til kollegiet både på skolen og på førskolen for varme og gjestfrihet.

Og aller viktigst: takk til alle elevene som deltok i prosjektet. En fantastisk flokk med drivende unge mennesker med skaperkraft og glede. For å sitere en elev i avisa: "Jag vill bli smed när jag blir stor, annars ska jag inte ha nogot jobb..." Gammelsmeden Kjell Helge er heldig.

Hjertlig tusen takk til alle. Kjell Helge.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger fra andre som leser dette. Kjell[krøllalfa]rotvoll.no. (setter @ i parentes for å hindre Spam...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fra Commersen.  - Smeden føler seg litt ubekvem med tittelen...

 

 

 

 

 

 

Bilde 1.Fra skuepillet.  Bilde 2: Thomas Olsson og Camilla Persson.    Bilde 3: Anette Boman og smeden